Blog Kategorileri
İlandex Blog

Rekora doymayan Munro mucizesi : Indian Scout 50r627!

Efsanevi Motosiklet Yarışçısı Burt Munro'nun, 1967 yılında 68 yaşında iken, 1920 yapım 1000cc lik Indian Scout marka motoru ile saatte 331 km hıza ulaşarak kırdığı dünya rekoru, bugün hala geçerliliğini koruyor.
26.3.2017 22:00:00
Okunma Sayısı : 2344
Rekora doymayan Munro mucizesi : Indian Scout 50r627!


Dünyanın En hızlı Kızılderilisi...


1960'lı yıllarda Utah Bonneville Tuz Çöllerinde kırdığı  akıl almaz hız rekorları ile tanınan Burt Munro , hala Yeni Zelanda'nın en hızlı motor kullanan adamı olarak anılıyor. Öyle ki, Burt  Munro'nun , 1967 yılında 68 yaşında iken, 1920 yapım  1000cc lik Indian Scout  marka motoru ile saatte 331 km hıza ulaşarak kırdığı dünya rekoru hala geçerliliğini koruyor.
Bisikleti motorla çalışır hale getiren, Amerika'nın ilk motosiklet üreticisi olan Indian tarafından 1920'de üretilen Indian Scout, 1899-1978 yılları arasında yaşamış olan efsanevi motosiklet sürücüsünün hayatını baştan aşağı değiştirmiştir.
Tasarımına 1912'de başlanmış olan ve  1919'da mühendis Charles Franklin tarafından üretilen prototipi üzerinde yapılan testler tatmin edici sonuçlar verince, 1920 yılında seri üretimine geçilen Indian Scout modelinin ilk motor numarası 50r001 idi. Burt Munro'nun 16 yaşında  satın aldığı motor ise ilk üretilenlerden biri olan 50r627 numaralı motordu. 
Bütün hayatını  akıl almaz malzemeler kullanarak Indian Scout marka motosikletini modifiye etmeye adayan, hız tutkunu Burt Munro'nun  ilham veren  hikayesini   2005 yılında  beyaz perdeye taşıyan kişi prodüktör ve yönetmen Roger Donaldson olmuştur. Orjinal adı  'The World's  Fastest Indian' (Dünyanın en hızlı Kızılderilisi) olan Yeni Zelanda yapımı filmde Burt Munro'yu efsanevi oyuncu  Antony Hopkins canlandırıyor. 
Yönetmen Donaldson, Burt'un kariyeri boyunca geçirdiği sarsıntılar yüzünden unutmaktan korktuğu anılarını yazdığı defterlere dayanarak hazırladığı belgeselin ardından, 'Bir iş zor görünüyorsa daha fazla çalışın, imkansız görünüyorsa daha fazla çalışmayı sürdürün ve başarmak neye mal olursa olsun,  gereken neyse onu yapın.' diyen yarışçının anısına bir  film yapmak istediğine karar verdi. Burt, yönetmen Roger Donaldson'a : ' Kendimi bildim bileli motosikletim üzerinde çalışıyorum. Yüzlerce parçaya ayrıldığı zaman bile, her şeye yeniden başladım ve bunu yaparken mutluydum. Hiç bir şey için çaba sarf etmeyip ot gibi de yaşayabilirsiniz.' demişti.

 


Meraklı kaşifin 45 yıl süren modifiye tutkusu!


Asıl adı Herbert James Munro olan efsanevi hız ve motor tutkunu, yaşamı boyunca Bert olarak bilinse de, Amerikan medyasının ısrarı üzerine, filmde isminin Burt olarak değiştirilmesine rıza göstermiştir.
İkiz kardeşini doğumda kaybeden Burt'a doktorlar  2 yıl ömür biçmişti, buna rağmen maceraperest hız tutkunu tam 78 yıl yaşadı. Hayatının ilk yıllarını ailesinin Invercargil'in doğusunda aldığı çiftlikte geçiren Burt, hız tutkusunu da bu çiftliğin en hızlı atının üzerinde keşfetmişti.Atların hızı ile yetinmeyen Munro, 1915'te Douglas marka ilk motorunu aldı ve onu 1919'da yeterince parası olup ta bir Clyno alana kadar kullandı. Oğlunun tutkusunu paylaşmayan babası  onun kazandığı her kuruşu motor ve motor parçalarına yatırmak yerine, daha sorumlu olmasını umsa da, bütün hayatını  bu işe adayan Burt, 1920'de aldığı Indian motosikletin 50 mil olan orjinal hızını, 45 yıl süren akıl almaz modifiyelerin sonunda dört katına kadar çıkarmayı başarmıştır.( 200 mil/saat'e)
Dünyanın pek çok yerinde arkadaşları olan gezgin yarışçı, aynı zamanda  alışılmadık yeteneklere sahip meraklı bir kaşifti. Sorun çözümlemek için işe yarar bir yol bulma konusundaki becerisi, makinelere olan olağanüstü ilgisi ve giriştiği her işi başarana kadar sürdürmesine yol açan ısrarcı kişiliği ile bilinirdi. 50 yılda 250 kadar motor patlaması ve  bazıları rekor denemesinden sadece 24 saat önce gerçekleşen pek çok makine arızası ile karşılaşan Munro, pes etmek nedir bilmeyen kişiliği ile denemekten asla vazgeçmedi. Hayatı boyunca hayırı cevap olarak kabul etmeyen Munro'nun sloganı 'fix it and try again' yani 'Bir şeyi düzeltmek ve tekrar denemek' idi.
1924 yılında, hız limitinin saatte 15 mil olduğu Kuzey yolunda, Burt'un 15 milin çok üzerinde hız yaparken yakalandığına dair Invercargill Belediye Meclisi kayıtları, Burt'un  Avustralya'daki  ilk resmi motosiklet yarışına katılmadan önce de hız limitlerini test ettiğini gösteriyor.

 


June, Margaret, Lilian Gwen ve Herbert John ile büyüyen Munro Ailesi


1919'da  büyükbabası tarafından satılana kadar aile çiftliğinde çalışan Burt, babasından Güney Invercargill'deki yeni çiftliklerine dönüp yardım etmesi için bir mektup gelene kadar Yeni Zelanda'daki Arthur's Pass Otira tünelinde çalıştı.
Roger Donaldson ile hayatı hakkında konuşan yarış efsanesi, hayatını değerli kılan şeylerin çaba ve konsantrasyon olduğunu dile getirirken, etrafındaki güzel kadınların büyük katkısı olduğunu söylemeden de edememiş.1925'te en yakın arkadaşının kardeşi olan Florence Beryl Martyn ile evlenerek, Rose Bay Avustralya'ya yerleşen yarışçının aynı yıl June adında bir de kızı olmuştu. İkinci kızı Margaret de bundan iki yıl sonra yine Avusturya Glebe'de dünyaya geldi.
Indian motoru üzerindeki modifiye çalışmalarına 1926'da başlayan Burt, her zaman oldukça yaratıcıydı.Dökme demir tahliye borularından konserve kutularına kadar akla hayale gelmeyecek bir çok malzemeyi kullanarak, kendi ürettiği parçalarla modifiye ettiği motorda değişmedik parça bırakmayan Munro, yaklaşık 50 yıl içinde, hayallerine ulaşmasını sağlayacak olan, kendi tasarımı  Indian motorunu yarattı.
1920'lerin sonlarında Avurturalya hız pistlerinde yeni modifiye ettiği motorunun kapasitesini test ederken yaşadığı sarsıntı sorunu yüzünden yağmur oluklarına çarpıp havaya fırlayınca ölmemek için kendisini motordan atması gerekti. Bu tehlikeli tecrübeden sonra pek çok insan yarışmayı bırakmayı seçebilecekken, Burt sarsıntıya sebep olan sorunu çözmeye odaklandı.
1929'daki Büyük Ekonomik Bunalım Avurturalya'yı da etkileyince,Burt ailesi ile Yeni Zellanda'ya dönmek zorunda kalan Burt, ertesi sene Alf Tapper'ın mağazasında motosiklet satıcısı olarak çalışmaya başladı. Aynı yıl üçüncü kızı Lilian Gwen doğdu ve Munro Çifliğinin Elston Lea topraklarına inşa ettikleri yeni evlerine taşındılar. Motosikletleri sürme tutkusu onları satmaktan ağır basan Munro, yeni evine  motosikletleri için bir de atölye ekledi. 1934'te oğulları Herbert John'un da aralarına katılması ile  Munro ailesi tamamlandı. 
1940'ta ikinci dünya savaşına katılmak için neredeyse ailesinden ayrılacak olan Munro, seçim sürecinin bir parçası olan tıbbi muayeneler için gittiğinde, dört çocuk sahibi bir babanın gönüllüler arasına katılması uygun bulunmadığı için kabul edilmedi.
 


Rekor üstüne rekor !


İlerleyen yıllarda Yeni Zellanda plajları ve yollarındaki hız denemeleri ile gittikçe daha çok tanınmaya başlayan Burt, 29 Ocak 1940'ta kırdığı Ulusal Zafer Rekoru ile Yeni Zellanda'nın en hızlısı oldu fakat hemen ardından 1941'de yaşadığı kötü kaza yüzünden, bir yıl boyunca ne işe gidebildi ne de  yarışlara katılabildi. Tappers'a geri döndüğünde ise, 4 yıl kalacağı için satış elemanı olarak değil, atölye çalışanı olarak işe başladı.
1945 Burt için değişim yılıydı.Rıhtımda ve kereste fabrikasındaki bir kaç küçük işi takiben Mataura'dan Mac Tulloch isimli arkadaşı ile ortak olduğu yeni bir işe soyundu. Burt kamyon bakımı ve mekaniğinden sorumlu iken, Mac de işin muhasebe ve işletme tarafını üstlendi. 1945 ayrıca, eşi Beryl'nin ayağı tökezleyince sabun yapmak için kullandığı kaynar yanıcı sodanın büyük kısmının Burt'un vücuduna dökülmesi ile çıkan yangında yüzünden evlerinin alevler içinde kaldığı ve Burt'un üçüncü derece yanıklarla kurtulduğu kötü bir yıl olmuştu.Yangının ardından, eşi Beryl Tauranga'ya yerleşmek üzere June, Gwen ve John'u da yanına alarak, Burt'u terk ederken, Invercargill'i terk etmek istemeyen  Margaret ise babası ile kalmayı tercih etmişti.
Burt, motosikletlere Mac'le kurduğu işinden daha fazla ilgi duyduğu için üç yılın sonunda iş ortaklıkları sona erdi ama bu işi kaybetmek Burt'u çok etkilemedi.  Sonunda sadece sevdiği işi yapmaya konsantre olarak, zamanını sahip olduğu  Indian ve 1936 Velocette marka motosikletlerini modifiye etmeye ve yarışlara ayırmaya karar verdi. 
1949'da babası vefat ettiği zaman, annesinin çiftlik mülkünün yarısını satın aldı ve kendine motosikletlerini test edebileceği bir parkur kurdu ve atölyesinde yaşamaya başladı.
1951 yılının Aralık ayında, Orieti Plajı NZ Açık Plaj Şampiyonasındaki sürati inanılmazdı. Yarışa katılan en hızlı yarışçı olmasına  rağmen, frenleri uygun olmadığı için Indian'ı hızla geri döndürmeyi başaramadı. Çünkü tavsiyelere rağmen frenlerini iyileştirmeye fazla önem vermeyen Burt, durmaktan çok hızlanmakla ilgiliydi. O tarihten sonra Burt rekor üstüne rekor kırdı. 1953 'te NZ Açık Plaj Şampiyonasında kırdığı 200 km/sa'lik rekoru, şubat 1957'te saatte  211 km'ye taşıdı.

 


Dünyayı dolaşma vakti!


1955'te kendisi için  dünyayı dolaşma  vaktinin geldiğine karar veren Burt,  Avrupa'ya seyahat ederek Isle of Man TT yarışına katıldı. Yeni Zellanda'ya dönmeden önce, hayata olan eşsiz yaklaşımından oldukça etkilenen, yeni tanıştığı Avustralyalı yarış arkadaşları ile üç ay geçirdi. Nisan 1957'de, 750cc de, saatte 231 km ile Yeni Zellanda Road Speed rekorunu kırdıktan sonra yeniden yola çıkma vaktinin geldiğine  karar veren Burt, sonraki yıllarda üç tutkusunun izinden gitti.  Yarış, seyahat ve Amerika... Amerika'ya yaptığı sayısız ziyaretler de çok sayıda dost edinen gezgin, Utah Bonneville'deki tuz çöllerine adeta aşık oldu. Bu seyahatlerden birinde tanıştığı Marty Dickerson, Burt ile sağlığı hakkında aralarında geçen bir konuşmayı,yönetmen Roger Donaldson'a  şöyle aktarmıştır.
'Kalp problemi vardı. Kendini iyi hissetmediği için gittiği hastanede doktorlar kalbinin kötü olduğunu ve hastanede kalması gerektiğini söylemişler. Bunun ne kadara patlayacağını sorduğunda, 'günlük 14 $' cevabını alınca, 'Lanet olsun, bu çok fazla...Eğer öleceksem gidip arabamda öleyim.' demiş.
İlerleyen yıllarda yarışmayı sürdüren Burt, 16 Aralık 1961'de 750 cc Flying Half Mile Beah Record yarışında 207,73 km/sa ile  kırdığı rekoru sonraki on yılda 212,94 km/saate kadar çıkarmakla kalmayıp, Yeni Zelanda, Timaru'da ki '1/4 mil sprint' yarışını 13.1 saniyede tamamlayarak en iyi dereceyi elde etti.
1962 yılında artık kendisi için Utah Bonneville Tuz Çöllerinde yarışmanın vaktinin geldiğine karar veren Burt, eşyalarını toplayıp, sayıları on biri bulacak olan bir hız denemelerinin ilkini gerçekleştirmek üzere yola çıktı. Arkadaşlarının anlattıklarına bakılırsa Burt'u bu yolculuklara sürükleyen asıl sebep, rekor kırmaktan çok ünlü parkurda yarışma hevesiydi.


Kaynaklar:


İçerik No: 017-06-NST-1703-01-01
Yasal Uyarı: Her hakkı ilandex.com.tr'a ait olan Özgün İçerik, Fikir ve Sanat Eserleri ve Türk Ceza Kanunu kapsamında korunmaktadır. https://www.ilandex.com.tr adresine çalışır durumda link verilerek alıntı yapılabilinir.

 

BUNLAR DA İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR !

 

 

 

 

Yorum Yap
*Yorumunuz editörlerimiz tarafından incelendikten sonra 24 saat içinde yayına alınacaktır.