Blog Kategorileri
İlandex Blog

Motosiklet kazaları üzerine çarpıcı bir araştırma:Hurt Raporu

Motosiklet kazalarının nedenleri ve etkileri konusunda çığır açan bir çalışma olan Hurt Raporu, hazırlanmasının üzerinden yıllar geçmiş olmasına rağmen, hala güvenli sürüş ile ilgili istatistikler konusunda motor sürücülerine ışık tutuyor.
22.4.2017 22:00:00
Okunma Sayısı : 5525
Motosiklet kazaları üzerine çarpıcı bir araştırma:Hurt Raporu

Hurt Raporu için 5 yıl süren araştırma


1976 yılında başlayan ve beş yıl süren araştırmalar sonunda, 1981'de tamamlanan  Hurt Raporu, motosiklet güvenliği konusunda bugüne kadar yayınlanmış  olan en kapsamlı ve önemli çalışmalardan biri olarak değerlendiriliyor. 
Motosiklet kazalarının nedenleri ve etkileri konusunda çığır açan bir çalışma olan Rapor, hazırlanmasının üzerinden yıllar geçmiş olmasına rağmen, hala güvenli sürüş ile ilgili istatistikler konusunda motor sürücülerine ışık tutuyor.
Çalışmanın baş yazarı olan, Güney Kaliforniya Üniversitesi (USC) profesörlerinden  Dr. Hugh Harry Hurt 'ün  ismi  ile anılan belge, resmi olarak   *1 Motosiklet kazasına sebep olan faktörler ve karşı önlemlerin tanımlanması  adı ile biliniyor. 
Motosiklet  üzerine yazılar yazan Gazeteci David  L. Hough da, Hurt Raporunun, yirminci yüzyılda motosiklet güvenliği ile ilgili olarak hazırlanmış en kapsamlı çalışma olduğunu dile getiriyor.

 

Dr. Hurt 1999'da ne söyledi?


Dr. Hurt ise 1999'da yapılan röportajda, raporun temelde hala geçerliliğini koruduğuna inandığını belirtir. Araştırmanın yaşının temel bulguları geçersiz kılmadığını savunan Hurt, motosiklet güvenliğinin mevcut durumunu doğrulamak ve güncellemek için yeni araştırmalara ihtiyaç olduğunu vurgularken, raporun temel kriterlerinin geçerliliğini koruduğununu şu esprili sözlerle ifade eder.
'Zaman geçtikçe, daha az şey farklı görünür. Motosiklet sürücüleri bugün hala 1970'lerdeki sürücülerle aynı tür kazalar geçiriyorlar, aradaki tek fark bugün çarptıkları motosikletler, 70'lerdekilerden çok daha pahalı...' 
David Hough'un motosikletler üzerine yazdığı kitabında, her zaman daha yeni bir çalışma gerçekleştirileceğini varsaydığını söyleyen Dr Hurt, raporunda motosiklet kazaları ile ilgili bulgularını 55 maddelik bir liste ile özetler.

 

900'ün üzerinde kaza yeri incelemesi...


1976 yılında A.B.D.'de Ulusal Karayolu Trafik Güvenliği İdaresi Başkanlığı tarafından yürütülen çalışma için, Güney Kaliforniya Üniversitesi Trafik Güvenlik Merkezi görevlendirilir. 
1976-77 yılları arasındaki 24 aylık periyotta, Los Angeles ve şehir dışındaki kırsal bölgelerdeki kaza yerini ziyaret eden Dr.Hurt ve motosikletli araştırma ekibi 900'den fazla olay yeri incelemesi yaparlar.
Motosiklet kazalarının nasıl ve neden olduğunu tespit etmeyi amaçlayan çalışma süresince, araç hasar ölçümleri ve hayatta kalan kazazedelerle yapılan görüşmeler sonucunda elde edilen bine yakın veri öğesi üzerinde ayrı ayrı inceleme yapılır. 
Tam 505 kaza mahalini, benzer iklim koşullarında, kazaların yaşandığı gün ve saatlerde yeniden ziyaret eden ekip, trafik yoğunluğu, sürücü davranışları ve motosikletli sürücü sayısı gibi verileri toplamak üzere fotoğraflar çeker ve ölçümler yapar.
Olay yeri incelemeleri sırasında, motosiklet kazaları ile ilgili 3600 kadar  olay yeri polis raporu analiz edilir.

 

Trafik Kazaları ile ilgili Çarpıcı Tespitler


Çalışmalar sonucunda elde edilen bulgular oldukça göz doldurucu olup, tüm sonuçlar içinde en dikkat çekici olanlar şu şekildedir.
Yapılan araştırmalar neticesinde,tek araçlı kazaların büyük çoğunluğunda, motor sürücüsünün motoru çok hızlı kullandığı, yanlış zamanda frene bastığı veya virajı yanlış aldığı tespit edilir. Kapsamlı analizler, kazaların % 50'sinin bu sebeplerle gerçekleştiğini ortaya çıkarır.
Ticari kamyonlar gibi  diğer büyük araç  kazalarından farklı olarak, olumsuz hava koşulları, ekipman arızası ya da kötü yol şartları nedeniyle gerçekleşen çok az motor kazası tespit edilir. Elbette bu sonuçları değerlendirirken, çalışmanın kar yağışı veya buzlanma yaşanmayan bir mevsimde gerçekleştirildiğini de göz ardı etmemek gerekir.
Araştırmalar sonucunda ayrıca, bir çok kazanın büyük araç sürücülerinin motorcuları fark etmemelerinden kaynaklandığı ve çoğu çoklu araç kazasının, şerit değiştirerek motosiklet şeridine giren kamyon ve arabalar yüzünden gerçekleştiği anlaşılır.

 

Motor sürücüsünün güvenliği için Kask önemli...  


Baş ve boyun yaralanma ihtimalini minimuma indiren kask kullanımının, beyin hasarı ve ölüm riskini  önemli ölçüde azalttığını ortaya koyan Hurt Raporunda, motosiklet sürücülerinin karşı karşıya olduğu en büyük tehlikenin, diğer araç sürücüleri tarafından fark edilmedikleri gerçeği olduğuna dikkat çekilir.
Araştırma süresince yüzlerce motosiklet sürücüsü kazazede, kasklarını ekibe bağışlarlar. Böylelikle, araştırmacıların  kasklardaki hasarı ölçüp , fotoğraflamasına izin veren kazazedelerin de araştırma sonuçlarına büyük katkısı olur. 
Araştırmacılar,  son 30 yılda motosiklet üretimi ile ilgili teknolojik  gelişmeler ve motor kullanıcı sayısındaki artışın, trafikte karşılaşılan motosikletlere olan ilgi ve farkındalığı arttırdığına inanıyorlar.
Raporun yayınlanmasının ardından geçmiştekilerden çok daha büyük ve ağır araçların trafiğe katılması gibi pek çok değişikliğe rağmen, araştırmacıların çoğu, raporun temel bulgularının hala geçerli olduğu konusunda hemfikir.
1981'den bu yana, Hurt Raporu'nda işlenen konulara değinen ve konuyu aynı hassasiyette masaya yatırarak, sonuçlarını ortaya koyan MAIDS Raporu dışında benzer bir çalışma bulunmuyor.

 

Motosiklet Güvenlik Vakfı


2000 yılında Motosiklet Güvenliği Ulusal Gündemi'ni hazırlayan Motosiklet Güvenlik Vakfı editörleri, açık bilimsel terimlerle doğrulanabilir bilgiler içeren çalışmanın yayınlandığı dönemin gerçeklerini barındırdığını kabul etmekle beraber, raporu demode olarak nitelendirirler. 
Editörler, güncel araştırmaların  eksikliği ve motosiklet güvenliğini etkileyen kapsamlı değişiklikler nedeniyle, Hurt Raporu bulgularının günümüzde hala geçerli olup olmadığını belirlemenin mümkün olmadığını da  ifade ederler.
Motosiklet Güvenliği Ulusal Gündem çalışmasında, Hurt Raporunun geçerliliğini etkileyen dört kategoriye ayrılmış bir değişiklik listesi yer alır.
• Motosiklet Mühendisliği Değişiklikleri 
• Kullanıcı Nüfus Değişiklikleri
• Otomobil Mühendisliği Değişiklikleri
• Karayolu Çevresel Değişiklikleri    

 

MAIDS Raporu


1999'da Avrupa Komisyonu, Hurt Raporu ile kıyaslanabilir büyüklükteki MAIDS raporunu yürütülür. Fransa, Almanya, Hollanda, İspanya ve İtalya'da yaşanan 921 kaza ve ek 923 olayın katılımıyla  ortaya konulan veriler, Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Örgütü (OECD) standartlarına uygun olarak incelenir. 
2005 yılında Kongre, motosiklet kazaları üzerine yeni bir çalışma yapılması  için zorunlu olan yasayı onaylayarak, çalışma için ayrılan 2.8 milyon doların motosikletçiler, üreticiler ve diğer motosikletle ilgili organizasyonlarca karşılanacağını belirtir.
AMA, araştırmaya 100.000 dolar ayırır. Motosiklet Güvenlik Vakfı araştırmada en az 900 vakanın incelenmesi koşulu ile 2,8 milyon dolar sözü verir. Buna rağmen çalışma için gereken yaklaşık 2 milyon dolarlık finansman eksiktir.Bunun üzerine Ulusal Ulaştırma Güvenliği Kurulu ilk başta 900 ila 1.200 vaka üzerinde çalışılması önerir. 

 

MAIDS ardından Geri çekilen Çalışma...

2009 yılında Federal Karayolu İdaresi ve Oklahoma Devlet Üniversitesi Oklahoma Taşımacılık Merkezi, yol yapılandırmaları, çevresel koşullar ve sürücü deneyimi gibi ortak faktörleri belirlenmesine yardımcı olmak amacıyla 300 vakanın inceleneceği bir çalışma başlatır. 
Tespit edilen faktörlere karşı alıncak tedbirlerle, kazaların önlenmesi ve gerçekleşmesi durumunda yaşanacak zararın en aza indirilmesi amaçlanır; fakat çalışma 900 vakanın incelenmesi koşulunu karşılamadığı için Motosiklet Güvenlik Vakfı, finansal desteğini geri çeker.
Ulusal Ulaştırma Güvenlik kurulu 900 ila 1200 vaka üzerinde çalışılmasını önerirken, 300 kazanın incelendiği araştırma -900 üzerinde kazanın incelendiği Hurt ve MAID Raporlarının yanında istatiksel açıdan önem taşımayacağı gerekçesi ile- Motosiklet Güvenlik Vakfı tarafından geri çekilir.
Motosiklet kazaları ve güvenliği ile ilgili  olarak küresel bir standart belirlenerek, dünya çapında toplanan verilerin uluslararası bir şekilde paylaşılmasına yönelik çalışmalar devam etmektedir. 
Ekonomik Kalkınma ve İşbirliği Örgütü (OECD) ile küresel olarak geliştirilen metodoloji kriterlerini uyan ve İyi Laboratuar Uygulamaları İlkelerini ulusal ve uluslararası  düzeyde karşılayacak olan bir standart, Uluslararası Standartlar Teşkilatı( ISO) tarafından kabul edilecektir.

 

*1 (Motorcycle Accident Cause Factors and Identification of Countermeasures, Volume 1: Technical Report)

 

Kaynaklar:

 
İçerik No: 025-02-NST-1704-02-01
Yasal Uyarı: Her hakkı ilandex.com.tr'a ait olan Özgün İçerik, Fikir ve Sanat Eserleri ve Türk Ceza Kanunu kapsamında korunmaktadır. https://www.ilandex.com.tr adresine çalışır durumda link verilerek alıntı yapılabilinir.

 

BUNLAR DA İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR !

Yorum Yap
*Yorumunuz editörlerimiz tarafından incelendikten sonra 24 saat içinde yayına alınacaktır.