Blog Kategorileri
İlandex Blog

68'lik hız tutkunu Munro'nun tuz çölü macerası!

Yarış pistinde Burt'u aramaya giden motor iticileri Marty Dickerson ve Rollie Free, yaşananları şu sözlerle anlatırlar: 'Burt'u hiç biryerde bulamamıştık. Rollie 'O hangi gezegenden geldiyse oraya geri döndü çünkü bu cehennemden olmadığına şüphe yok!' dedi.
26.3.2017 22:00:00
Okunma Sayısı : 1516
68'lik hız tutkunu Munro'nun tuz çölü macerası!
Devamını okumadan önce, yazının ilk bölümüne göz atmanızda fayda var !  
REKORA DOYMAYAN MUNRO MUCİZESİ: INDIAN  SCOUT 50r627!
 


Yeni Zelandalı Yarışçının  Amerika yolculuğu!


George Begg'in ' Burt Munro: Indian legent of speed'  ( Burt Munro: Hızın Kızılderili Efsanesi) kitabında dediği gibi, Burt'un Amerikaya ayak bastığında baş etmek ve çözmek zorunda kaldığı  zorluklarla  karşılaşan  herkes, muhtemelen pes edip yarışmaktan vazgeçerdi.
1962'de Amerika Tuz çöllerindeki yarışlara katılmak için Yeni Zelanda'dan getirdiği Indian Scout motosikletini teslim almak için Seattle'a gittiğinde, 10.000 $ ödemek zorunda olduğu söylendiğinde, henüz yarışlara katılmamış olan Burt Munro'nun böyle büyük meblağları ödeyebilmesinin imkanı yoktu. Fakat her nasılsa  Munro'nun şansı yaver gitti ve Amerika'da tanışıp arkadaş olduğu Mr McPherson isimli bir avukatın yardımı ile bu ücreti ödemeden Speed Week'e olan yolculuğuna çıkmayı başardı. George Begg kitabında Burt'un yüzleşmek zorunda kaldığı tek engelin bu olmadığını ama başına ne gelirse gelsin, bir çözüm bulmayı başarana kadar asla pes etmediğini anlatıyor.
Kendisi hakkında 'Sanırım ben bir fanatik ve meraklıyım.Uzun yıllar boyunca motorum üzerinde çalışırken,her zaman bir süper fanatik olarak çağırıldım. Sanırım bir şey yapmaya değerse, yapabiliyorsanız bitirmeye de değerdir. Bir çok insan bana ne zaman duracağımı soruyor.Gerçekten istediğim kadar iyi bir sürüş hızı yakalayana dek  asla vazgeçmeyeceğim.' diyen Burt,Salt Flat Speed haftasında yarışmak isteyen katılımcılar arasında olmaya hak kazanana kadar,motorunu alışılmadık yöntemlerle modifiye etmesinden kaynaklanan pek çok engelle karşılaştı.
Arkadaşları Marty Dickerson ve Rollie Free, lastiklerinin bazı yerlerinde gözüken kordonlar yüzünden yarışa katılmasına izin verilmeyeceğini söylediklerinde, Burt lastikleri değiştirmek için yeterince vakti olmadığını biliyordu. Bu yüzden, lastikleri gözlemcilerin kabloları göremeyecekleri şekilde yerleştirdi. Yaptığı şey mucizevi şekilde işe yarayan Burt arkadaşlarının şaşkın bakışları önünde gözlemcileri geçerek yarışa katılmaya hak kazandı.


Rollie Free : O hangi gezegenden geldiyse oraya geri döndü!


İlk test sürüşünde, yarışçının tuz üzerinde motorunu kontrol edebildiğini gösterebilmesi gerekiyordu. Burt ilk denemesinde motoru ile kötü bir şekilde yalpaladığı için diskalifiye olacağını düşünse de, şans eseri hiç kimse bunu fark etmemiş gibi görünüyordu.
İlk rekor denemesinde, tanktaki çarpma sorunu yüzünden motoru durduramayacağını anlayan Burt için, bu bir sorun değildi. Ya hep ya hiç diye düşünen Burt'un durmak gibi bir seçeneği yoktu. Gözlüğüne sıçrayan tuz, önünü görememesine sebep olunca yön duygusunu kaybetmesine rağmen yarışmaya devam etti.
İşaretçinin 9 kilometre ötesinde motorunu durdurabildiğinde, geri dönmek için motorunu nasıl tamir edeceği konusunda henüz hiç bir fikri yoktu. Neyse ki hızlı bir şekilde yardım alan Burt, motoruna yeni bir lastik takılıp, gözlüğünü temizledikten sonra geri dönmeye hazırdı fakat bu hiç de kolay olmamıştı. Dönüşte iniş takımını kaldırmayı unutup motorunun kontrolünü kaybedince herkes Burt'un kaza yapacağını düşünürken,o akıl almaz şekilde motorunun kontrolünü yeniden ele geçirerek, rekor kırmak üzere yoluna devam etti. 
Piste çok da aşina olmayan Yeni Zelandalı yarışçı, dönüşte kilometre panoları kafasını karıştırınca, bitiş çizgisine daha yakın olduğunu sanarak,  motorun gidebileceği en yüksek hıza çıkabilmek için gaza iyice yüklendi. Yüksek hızdan zaten yeterince zorlanmış olan  motor, son hareketi ile daha da hızlanmıştı. Burt başlangıç çizgisine dönemediğinde kimse başına ne gelmiş olabileceğini tahmin edemiyordu.
Yarış pistinde Burt'u aramaya giden motor iticileri Marty Dickerson ve Rollie Free, o an yaşananları Yönetmen Roger Donaldson'a şu sözlerle anlatırlar:
'Burt'u hiç bir yerde bulamamıştık. Görüş alanımız içinde bulunan hiç bir yerde onu göremiyorduk. O sırada Rollie 'O hangi gezegenden geldiyse oraya geri döndü çünkü bu cehennemden olmadığına şüphe yok!' dedi. Sonunda onu bulduğumuzda, Burt  gölgede uzanmış egzoz borusundan yanan bacağını serinletmeye çalışıyordu. İşin dahası bacağındaki yanık Burt'u durdurmaya yetmemiş, motoru çok uzun mesafede çok yüksek hızda kullandığı için sonunda yakıtı bitip durmuştu. 
Başlangıç noktasına döndüklerinde, saatte 288 km ile rekor kırdığını öğrenen Burt şaşırdı ama sonuçtan çok da memnun kalmayıp, hafta boyunca yarışmayı sürdürmek istedi, çünkü Indian'ın daha hızlı gidebileceğini biliyordu ama bununla birlikte tamirinin pahalıya patlayacağından da emindi.


Indian Scout ile Ulusal Hız rekoru! 


Yarışların son bir kaç gününde tanıdıkları oraya kadar seyahat etmiş olan bu gezgin ruhlu  Yeni Zelandalıya yardım etmek isteyen yarışçı ve izleyiciler, onu Yılın Sporcusu Ödülüne layık görmekte tereddüt etmediler. Bu ödülle 350 $ kazanan Burt, bu sayede yarışmaya devam edebildi. Ertesi gününü tamamen motorunu tamir etmeye ayırdı fakat tekrar yarıştığında sorun devam ediyordu ve bu kez motorun kontrolünü tamamen kaybedip kaza yaptı. Yanına geldiklerinde Burt'un deliler gibi güldüğünü gören arkadaşları nedenini sorduklarında onları 'Uzun zaman önce ölmüş olmam gerekirdi. Hala  hayatta olduğum için o kadar mutluyum ki kendimi gülmekten alamıyorum.' diye cevaplamıştı. Bir hava kuvvetleri subayı, Munro'ya motorun yalpalamasını önlemek için ağırlık merkezini geriye kaydırırsa, Indian'ın düz gidebileceğini söyledi.Burt bu bilgiyi kullanmak istese de,o an için Yeni Zelanda'ya dönmeye karar verdi.
1963'ten 1966'ya kadar zamanını motoru modifiye etmeye ayıran Munro ,baştan aşağı yenileyerek kabuğunu aerodinamik hale getirdiği motoru sahilde kullanılmaya artık uygun olmadığından, Amerika'ya getirene kadar test etmedi. 1963'te  saatte 295,59km'lik hızı ile dikkat çeken Munro'nun  saatte 313.82 km'yi gördüğünü söyleyenler de vardı. Ne yazık ki  Indian'ın motoru bu hız için yeterli gelmedi ve patlayınca, Munro'nun Zelanda'ya dönmekten başka şansı kalmadı. Sonraki yıllarda Munro'nun iyi şansı tersine dönmüş gibi görünüyordu.
Sonraki tüm rekor denemelerinde, şiddetli yağış tuzu yarışlara uygun olmayan hale getirdiği için planlarını erteleyip, motoruna hiç binemeden Yeni Zelanda'ya dönmek zorunda kaldığı zamanlar bile oldu. Ağustos 1966'da motorunun kapasitesini yükselten Burt nihayet 1000cc sınıfında tekrar yarıştı.Motor  saatte 321,86 km hıza eriştiğinde titremeye başladı.Tıpkı önceki yarışlarda olduğu gibi  yalpalayan lastiklerden gözlüğüne sıçrayan tuz görüşünü engelleyince yönünü kaybetti .Saatte 270,47 km ile Ulusal Hız Rekoru'nu kırdığında, motorunun  saatte 321,86 km  hıza kadar çıkabildiğini bilen Burt'u durdurmanın yolu yoktu. 


Yılın Amerikan Motosikletçisi Ödülü 68'lik Munro'nun oldu!


Dünyaya Indian'ın ne kadar hızlı gidebileceğini ispatlamaya kararlı olan yarışçı,1967'de yeniden Amerika'ya gitmeye hazır olduğuna karar verene kadar, diğer motoru Velocette ile Yeni Zellanda'nın her yerinde yarışmayı sürdürdü.Amerika'ya gittiğinde Burt'un şansı yine dönmedi. Saatte 296,11 km'yi gördüğünde motorun pistonlarından biri  havaya uçtu ve sonuç olarak Burt motorunu tamir edene kadar rekor denemesi yarım kaldı.ikinci eleme turunda debriyajında çıkan arızayı zamanında gideremediği için 24 saat sonraki rekor denemesine katılamadı ama yine pes etmedi. Motosikletini yeniden söktü ve valflerin kullanılamaz halde olduğunu gördü.Yeni valflere ihtiyacı vardı ama yenilerini almaya gücü yoktu.O da bulabildiği tüm valfleri toplayarak, son eleme yarışına katılmadan hemen önce motoru tamir etmeyi başardı. Saatte 305,87 km'yi gören Burt, Indian'ın çok daha hızlı gidebileceğini iyi biliyordu ve tek yapması gereken bunu ispatlamaktı. 
Burt bir sonraki denemesinde Indian'ın limitlerini zorladı ve  saatte 295,45 km hızla 1000cc sınıfında bugün hala elinde tuttuğu dünya rekorunu kırdı.Arkadaşlarının söylediğine göre bu derece bile, Indian'ın 321,85 km/sa hız yapabileceğini ispatlamak isteyen Burt'u hayal kırıklığına uğratmıştı. 1967'deki rekoru kırdığında tam 68 yaşında olan Burt, yılın Amerikan Motosikletçisi ( American Motorcyclist of the year) seçildi.
 

47 yıl sonra fark edilen Tarihi hata!


2014'te oğlu John 1967'de ortalama hızı hesaplanırken bir matematiksel hata yapıldığını keşfetti. Burt'un ortalama hızı Güney Parkurunda  295,25km/sa iken, Kuzey Parkurunda ise daha önce hesaplandığı gibi 295,45km/sa  yerine  297,26 km/sa olduğunu ortaya çıktı.
Sonraki yıllarda kalp sorunları daha kötüye gitse de, Munro için rekor denemelerinden vazgeçmek pek kolay görünmüyordu. Munro'ya yarışlara katılabilmek için asansör testi yapması söylenmişti.Aşağı doğru giden bir yürüyen merdivende koşarak yukarı doğru çıkmayı başarabilirse,  bu sağlığının yarışlara katılmak için yeterince iyi olduğu anlamını taşıyacaktı.
Munro 1968'de yine Tuz Çöllerine gitti fakat bir fırtına yüzünden yarışlar ertelendi. Burt sonunda yarışabildiği zaman bir motor problemi ile karşılaşınca motoru durdurup tamir etmesi gerekince 1969'da yeniden denemek üzere, 1968 yarışlarına veda etmeye karar verdi.
1969 yılında,70 yaşında iken yaptığı rekor denemesinde ise her şey  şaşırtıcı derecede yolunda gitti  ve Burt 305,87 km/sa hızı ile Bonneville ve diğer her yerde  o güne kadar Indian motoru ile kaydedilen en yüksek hız rekorunu elde etti.
1970 Hız Haftasında bir rekor daha kırmak isteyen Burt, motorunda o yıllarda çok sık kullanılan nitrojen bazlı yakıtı denemek istedi ama motorunun eski model pistonları patlayınca, denemesinden vazgeçmek zorunda kaldı.
 

Dünyanın en hızlı Kızılderilisi!


1970 yılında, motosikletlere olan katkılarından dolayı Yeni Zellanda Auto Cycle Birliği tarafından bir plaketle onurlandırılan Burt'un hayatı, aynı yıl  'Offerings to the god of speed' ( Hız tanrısına sunulan malzemeler ) isimli senaryoya dayanan ve Aaadvark Films tarafından çekilecek olan 'The World's Fastest Indian' (Dünyanın En Hızlı Kızılderilisi ) isimli bir belgesele  konu oldu. 
1971'de film ekibini Tuz Çöllerine götürerek nasıl yaptığını göstermek isteyen Burt,son dakikadaki bir kural değişikliğinden ötürü motor kabuğunda yapması gereken bir değişiklik yüzünden motoru iyi çalışmadığı için yapımcılara ne yapabileceğini gösteremedi ama yine de Hız Tanrısına Sunulan Malzemeler' belgeseli 1973'te Yeni Zelanda televizyonunda yayınlandı.
Burt , Bonneville Hız Haftasında tanıştığı dostlarını görmek ve son bir hız denemesi yapmak üzere 1975 yılında 14. ve son kez Amerika'ya gitti. Fakat ne yazık ki bozulan sağlığı yarış lisansının elinden alınmasına mal olmuştu. Amerika'dan dönünce atölyesinin yanına bir ev inşa eden Burt,orada yaşamaya başladı.Elbette bu değişim, hayatının geri kalanından da  keyif almaya hevesli olan Burt'un yarışlara katılmayı bırakması anlamına gelmiyordu.1975'te Yeni Zellanda'da sahilinde ortalama 219,11km/sa hızla yeni bir rekora daha imza attı.
İki yıl sonra 1978'in Ocak ayında felç geçirerek hastaneye kaldırılan Munro, iyileşme gösterse de, dört çocuğunu ve pek çok torununu arkasında bırakarak hayata veda etti. Hayatı Roger Donaldson'un filmine konu olduktan sonra daha da fazla tanınan Munro, Yeni Zelanda'da Te Papa Southland Müzesi ve Sanat galerisi gibi pek çok sergi ile onurlandırılmıştır.
Yönetmen Roger Donaldson ise Burt Munro ile  ilk tanıştığı zamanı gülümseyerek şöyle anlatıyor.
Gözlerinde hınzır bir pırıltı taşıyan ,alçak gönüllü yaşlı bir beyefendi tarafından büyük bir gülümseme ile karşılandık. Bize kulübesinin dışındaki su deposundaki suyu kullanarak yaptığı birer fincan çay ikram etti. Bir kaç dakika sonra sıcak bir pistonu itmek için aynı tankı kullandı. Ardından kahkahalarla ' Titanyum çaya hoş bir tad veriyor öyle değil mi? diye sordu.


Kaynaklar:


İçerik No: 018-06-NST-1703-01-02
Yasal Uyarı: Her hakkı
ilandex.com.tr'a ait olan Özgün İçerik, Fikir ve Sanat Eserleri ve Türk Ceza Kanunu kapsamında korunmaktadır. https://www.ilandex.com.tr adresine çalışır durumda link verilerek alıntı yapılabilinir.
 

BUNLAR DA İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR !

 
Yorum Yap
*Yorumunuz editörlerimiz tarafından incelendikten sonra 24 saat içinde yayına alınacaktır.
İrfan 7.4.2017
aynı ben ,beni taklit etmiş adam